Knevel & Van den Brink – “nu ook in de winter”

Hier kunt u de winterpromo van Knevel en Van den Brink zien: (klik) KvdB promo 2014

Televisie maken is teamwork bij uitstek. Zeker als het gisteren al klaar had moeten zijn. Dat bleek maar weer eens bij het opnemen van de winterpromo voor KvdB. K&vdB is dit jaar voor het eerst te zien in januari, maar hoe dat aan de mensheid te vertellen? Voordat ik die vraag kon stellen kwam onze promomaker Danny Grootveld met 3 ideeen. 1 daarvan was de volgende:

“Zou het niet aardig zijn als we Tijs en Andries uit de limo van het familiediner zouden laten komen?”

Goede vraag – zou dat aardig zijn? Een papieren grap blijft vaak terecht een papieren grap. Mijn nieuwsgierigheid won het van sceptisch calvinisme. Vrij naar Alfred Lord Tennyson:  It’s better to have tried and lost, than never to have tried ever besloot ik om te investeren in het papieren idee en er televisie van te maken. Dus – en dat is waar het teamwork begint:

* idee voorleggen aan Tijs en Andries (ik)

* idee voorleggen aan communicatie / marketing / internet (afdeling promo)

* gaatje zoeken voor een opname in de volle agenda van Tijs en Andries (produktie + secretaresses )

* kleding en visagie bestellen (produktie)

* limo huren (afdeling promo)

* draaiplan maken en techniek regelen (Danny + mediaroom)

* overleg met de promo-afdeling van de NPO

* plan B bedenken als het beter een papieren idee kan blijven (ik)

Er waren meer schakels die snel moesten meebewegen – de reden waarom ik diep in mijn hart een solist pur sang ben (Brigitte Kaandorp: geen boodschap zo goed, als dat je ‘m zelf doet) – maar bovenstaande collega’s deden dat soepel. Ook Danny bleef ondanks alle haken en ogen enthousiast voor zijn idee en toen we het op een druilerige dinsdagochtend opnamen wist hij zelfs daar nog een positieve draai aan te geven. In enkele takes stond het erop. Binnen 2 uur stuurde hij me een eerste ruwe versie. Aangeklikt… en ik schoot in de lach. Terwijl ik de pointe al kende! Hoe te testen of het werkte? Waar zo snel een kritisch publiek vandaan gehaald? Mijn KvdB redactie! ‘k Onderbrak een redactievergadering, klikte de mac open en liet het filmpje lopen en wachtte in spanning de reactie af. Of ze zouden lachen binnen de daarvoor gestelde termijn – 1 seconde – of het zou angstwekkend stil blijven. Ruim binnen de seconde werd gelachen. 1-0 voor het idee van Danny.

Nu nog een tekst voor de pay-off aan het einde van de promo. Dub dub dub tot ik collega Tenco tegenkwam: “nu ook in de winter”. Danny gaf de tekst door aan de voice-over van Nederland 1, inspreken, NL1 vormgeving er over heen and it’s a wrap. Plan B in de papieren prullenbak en plan A uploaden naar het net. Officieel te zien op televisie vanaf 3 januari maar hier alvast gepost om te horen wat u ervan vindt. Want wij kunnen het wel leuk vinden, maar wat vindt u eigenlijk?

Geef een reactie

