Dennis Bergkamp: Sport is net als religie groter dan je zelf

Schermafbeelding 2013-09-22 om 21.35.09” Goed kunnen voetballen is niet genoeg, je moet van de sport houden.”

Wat drijft je Dennis?
Ik denk daar veel over na, zeker sinds ik coach ben geworden. Ik zie bijvoorbeeld spelers die succesvol willen zijn om zo een slechte jeugd achter zich te laten. Kinderen die in de goot lagen en voor een dubbeltje geboren werden. Zij willen als voetballer bewijzen dat ze een kwartje kunnen worden. Als coach probeer ik te doorzien wat de echte drive van spelers is en hoe groot de kans is dat ze een mooie carrière kunnen opbouwen. Bij hen stel ik me continue de vraag: wie van hen heeft de echte drive om succesvol te zijn? Ik wilde als speler succesvol zijn! Ik lag als kind echter niet in de goot. Integendeel. Ik kom uit een veilig nest en ik had een heel gelukkige jeugd. Financieel gezien hield het niet over maar we konden rond komen. Dan zou je kunnen zeggen: is geld dan je drijfveer om succesvol te willen zijn? Dat is niet het geval. Zou het dan passie kunnen zijn? Iets dat uit jezelf komt?

Innerlijke passie? Je bent erg verlegen en bescheiden maar tegelijkertijd wil je diep van binnen de beste van de wereld zijn.
Klopt, ik herken me in deze beschrijving. Kijk, er zijn mensen die succesvol willen zijn omdat hun ouders gingen scheiden. Mijn ouders zijn niet gescheiden. Het feit dat we als gezin net konden rondkomen heeft me wel bewust gemaakt van het belang van geld. Het heeft me bewust gemaakt van het feit dat als zich de kans voordoet om veel geld te verdienen je daar voor moet gaan en blijven gaan.

Waar let je als coach van junioren op?
Je ziet meteen wie van de jongens een goede drive heeft. Die drive kan uit verschillende dingen voortkomen. Er zijn bijvoorbeeld jongens die voor hun 18e miljonair willen worden. Is dat een slechte drijfveer? Als zij voor hun 28e 3 sportauto’s willen hebben en ze zich realiseren dat ze die alleen kunnen verdienen als ze goed voetballen en prijzen pakken, dan is dat op zich geen slechte drijfveer. Het zou een slechte drijfveer zijn als ze enkel zouden zeggen: ik verdien 1 miljoen euro per jaar en na 5 jaar heb ik 5 miljoen euro op de bank en dan kan ik met pensioen. Of: ik vind het prima om reserve te staan zolang ik maar genoeg geld verdien om benzine voor mijn Lamborghini te kunnen kopen. Dat zijn zielloze drijfveren. Daarin mis ik innerlijke passie. En dat is nu precies wat ik zoek in spelers: innerlijke passie.

Het streven om de beste van de wereld te willen zijn en jezelf constant te willen verbeteren heeft iets spiritueels. Patrick Vieira zegt dat jouw innerlijke drijfveren zowel artistiek als spiritueel zijn.
Kijk, je stelt jezelf een aantal doelen. En als je die gehaald hebt dan leg je de lat weer hoger. Zo blijf je jezelf constant uitdagen en verbeteren. Dat streven naar perfectie is oneindig. Je beklimt een berg en ziet daarna een nog hogere die je wilt bedwingen. Ik vind het mooi zoals jij het noemt: innerlijke passie. Dat gaat dieper dan een passie voor geld. Geld is uiteindelijk een optelsom. Innerlijke passie gaat veel dieper. Verder. Dat laat zich niet bevredigen. Je gaat voor het hoogst haalbare en daarna stel je jezelf een nog hoger doel.

Arsene Wenger heeft een interessante opvatting over innerlijke drijfveren. Volgens hem zijn die nauw verweven met spiritualiteit. Hij zegt er dit over: “er zijn twee soorten voetballers. Voetballers die willen voetballen zoals je God kunt dienen: onvoorwaardelijk en doelgericht. Die willen zich door niets laten afleiden. En er zijn voetballers die voetballen om hun ego te dienen. Dat ego kan het voetballen soms in de weg zitten omdat ze hun eigen belangen hoger achten dan de belangen van het voetbal. Soms is een groot ego verbonden met een sterke persoonlijkheid, verbonden met charisma. Meestal is charisma slechts een groot ego.

Wenger: “Dennis behoorde tot die voetballers die voetbalden zoals je God kunt dienen: voetballen vanuit een innerlijke bezieling, met een oprechte liefde voor het voetbalspel, waaraan hij een hoge prioriteit toekende. Echt grote voetballers leven voor het voetbal en willen de sport vooruit helpen en leven niet vanuit de gedachte hoe voetbal hen vooruit kan helpen. Als je voetbalt vanuit een innerlijke drive, dan blijf je onafgebroken op zoek naar wat voetbal ten diepste is en hoe je dat het beste leert te beheersen en te perfectioneren.

Wenger illustreert het verschil tussen voetballers met het volgende voorbeeld: er was eens een speler die tijdens een wedstrijd eigenlijk had moeten overspelen, dat niet deed, grote risico’s nam maar toch een doelpunt maakte. Als hij echt houdt van de sport dan zal hij zich na de wedstrijd afvragen waarom hij niet overspeelde. Hij zou moeten erkennen dat hij egoïstisch was ondanks het feit dat hij scoorde. Een voetballer die niet echt houdt van de sport zal denken: prima actie, zo doe ik het de volgende keer weer. Dit verschil in reacties is het verschil tussen een speler met en zonder innerlijke drive.

Bergkamp: daarom moeten we kinderen respect en liefde voor de sport bijbrengen; hen leren dat sport net als religie groter is dan je zelf.

Heb je als speler met Wenger over dit soort zaken gesproken?
Ik herinner me dat Wenger over sommige spelers zei: o, nee, die houdt niet van het spel. Dat waren voor zijn doen forse uitspraken maar ik weet precies wat hij bedoelde. Er waren spelers die na de training meteen naar binnen gingen. De echte liefhebbers bleven op het veld achter om te trainen. Bij Arsenal waren dat altijd dezelfde spelers – acht of negen (Ljungberg, Thierry, Pires), die doorwerkten na de training. En ik garandeer je dat als je dat doet je een betere speler wordt. Het gaat erom dat je elkaar op de training beter maakt. Dat je elkaar uitdaagt, opstuwt naar een hoger niveau en met elkaar concurreert. Elkaar beter maken, het team beter maken.

Toen je bij Arsenal arriveerde zei je tegen iedereen: geef me niet van die korte, slappe passes maar pass me hard en snel in.
Klopt, ik heb liever een harde pass dan een zachte omdat een harde, moeilijke pass me uitdaagt. Ik wil mezelf uitdagen en verbeteren. Ik wilde ook mijn snelheid en hardheid testen door te duelleren met teamgenoot Sol Campbell. Als ik hem zou kunnen verslaan, wie zou ik dan niet aankunnen in de PL? En als hij van mij of Henry zou winnen, van wie zou hij dan verliezen in de PL? Daar gaat het om, dat is de uitdaging: altijd proberen jezelf te verbeteren. Dat lukt alleen als iedereen zich 100% geeft.
Dat gold bijvoorbeeld ook voor keepers zoals David Seaman. Als ik tijdens een training hem verschalkte met een lobje dan zei hij: geweldig, goed gedaan! Maar als het mislukte en hij de bal pakte, dan gooide hij hem minimaal 200 meter weg en zei dan: zo, ga die maar halen. David was een zachtaardige man maar niet als hij trainde. Hij wilde de beste zijn en beter worden. Een mislukt schot maakte hem niet beter. Door de bal weg te gooien liet hij merken aan een speler dat hij uitdagender schoten wilde krijgen om zelf beter te kunnen worden. Een geweldige houding en drive.

Een goede trainer kenmerkt zich door een goede mix van spelers, drijfveren en talenten bij elkaar te brengen en ze vervolgens te leren met elkaar te trainen en wedstrijden te spelen. Het moet ergens beginnen. Misschien begonnen die extra trainingen bij mij omdat ik zo in elkaar zit. Ik bleef doorgaan en doorgaan omdat ik beter wilde worden. Op een gegeven moment bleven de keepers dan ook en uiteindelijk bleven steeds meer spelers na de training doorwerken om beter te worden.

—-
Het oorspronkelijke interview met Dennis Bergkamp verscheen in The Observer, 21 september (@The Guardian). Zij maakten dit interview nav het verschijnen van het boek: Dennis Bergkamp, Stillness and speed (Simon and Schuster, 2013)

Geef een reactie

